Om Underholderen

Ud fra din besvarelse af Stresslæges stress personligheds test er du overvejende den underholdende personlighed.

Når du ikke er ramt af stress

Når du ikke er ramt af stress, kan du sikkert genkende dig selv som værende rolig, smilende og udadvendt det meste af tiden. Du har overskud og elsker at være social og at small-talke og har det som blommen i et æg i sociale sammenhænge. Her bliver du ofte centrum med dit gode humør, din smittende latter og din evne til at tale med alle om alt og intet. Du er underholdende og skaber en god stemning omkring dig. Du tager ikke tingene så tungt og elsker at bruge ironi og lave sjov, hvor du får andre til at grine.

Du har det fint med en god og spændende dialog og har mere fokus på selve diskussionen, end du har brug for at få ret – der er dog ikke altid hold i dine argumenter, men det lader du dig ikke slå ud af.

Du kan bedst lide, når der sker noget omkring dig, og din kalender er derfor oftest fyldt med aftaler og sociale arrangementer – hvis ikke andre inviterer, så skal du nok få inviteret, så livet ikke bliver for kedeligt.

Du arbejder bedst i gruppe fremfor individuelt, men forbereder dig ofte alene før dit gruppearbejde. Du er servicemindet og ses ofte i jobs med en høj grad af kommunikation.

Når du er ramt af stress


Når du er ramt af stress, kan du sikkert genkende oplevelsen af, at dit stressniveau er meget skiftende og derfor rammer dig i perioder, mens du i andre perioder har det OK. Dit overskud og dit humør er derfor skiftende og nedadgående.

Du prøver at være ”på” i sociale sammenhænge og leve op til det, du tænker, andre forventer af dig, men du har ikke energien til det, og dræner i stedet dig selv, hvorefter du mister fodfæstet.

Du har svært ved at mærke dig selv, og hvad du har brug for. Du har uro indeni og får brug for at trække dig socialt – være mindre på og mere usynlig – i sociale sammenhænge, da dit selvværd er lavt.

Du har svært ved at slippe dit sociale behov, og når du prøver at lade op med lidt alene-tid, drages du af sociale medier, hvor du får et ordentligt sanseboost. At forholde dig til sociale medier er dog en stor belastning for din hjerne, der i forvejen er overloadet, så du skaber endnu mere indre uro og dræner dig selv yderligere for energi og får brug for at trække dig socialt.

Tips og tricks til dig, når du er ramt af stress

Som den underholdende personlighed du er, vil jeg give dig tips og tricks til, hvordan du kan passe på dig selv og få det bedre – slippe stress og finde roen inden i dig, så du igen kan sove godt om natten, så du igen kan være nærværende sammen med din familie og dine venner, og så du igen kan leve det gode liv for dig.

Kvalitative pauser
Indfør pauser i løbet af din dag, hvor du trækker vejret dybt nogle gange og giver din hjerne et reelt hvil. Det er derfor ikke pauser, hvor du tjekker Facebook eller e-mail, da digitale medier overstimulerer vores hjerner, og når du er ramt af stress, er din hjerne i forvejen overstimuleret og har brug for så meget ro som overhovedet muligt for at komme sig.

Det behøver ikke være lange pauser, men det at hjernen får et hvil fra tanker og planlægning, vil gøre underværker for din trivsel. Når du holder pauser, er det derfor vigtigt, at du finder ro et sted uden udefrakommende støj eller ved at skabe dit eget stille rum ved at sætte rolig musik eller en guidet meditation i ørerne.

Mindfulness
Brug mindfulness til at komme fra dit hoved ned i kroppen. Herved vil du lære at være til stede i nuet ved hjælp af guidede kropsscanninger og meditationer. Mindfulness er videnskabeligt bevist at have god effekt på stress såvel forebyggende som helbredende. Derfor er mindfulness et virkelig effektivt værktøj for dig at indføre i din hverdag for at få det bedre nu og fremadrettet.

Naturen
Kom ud i naturen i dagslys, så du får D-vitamin fra solen, som er nødvendigt for dit fysiske og følelsesmæssige helbred. Samtidig stimulerer du dine sanser i naturen og kommer lettere fra hovedet ned i kroppen, når du bringer dine sanser i spil.

Digital detox
Skru ned for mængden af sanseindtryk fra digitale medier, da det dræner din hjerne, der i forvejen er overloadet. Hjernen bruger uforholdsmæssig meget energi på at sortere informationer og sanseindtryk fra digitale medier, og lige nu har din hjerne behov for hvile og restitution.

Hvis du har lyst til at vide helt præcist, hvor du er i din stress og få flere forslag til, hvad lige præcis du kan gøre for at få et liv uden stress, er du velkommen til at tage testen her:

Vær opmærksom på, at det at blive fri for stress ikke kan klares med et quickfix. Det er en proces, der for de fleste varer mange måneder – så du skal holde ved og holde ud for at opnå det ønskede resultat.

Brug for en afklarende samtale omkring din stress?Se mere her