Om Mediatoren

Ud fra din besvarelse af Stresslæges stress personligheds test er du overvejende mediator personlighed.

Når du ikke er ramt af stress

Når du ikke er ramt af stress, kan du sikkert genkende, at du er stille og rolig og trives bedst med andre mennesker, som ligesom dig ikke er vilde med drama og konflikter. Du er derfor forudsigelig for andre at omgås, hvilket gør, at andre føler sig godt tilpas og trygge i dit selskab.

Du deltager gerne i sociale sammenhænge, hvor du forsøger at få trådene til at hænge sammen. Når der opstår konflikter i din nærhed, indtager du oftest en neutral position, hvor du ikke tager stilling til for eller imod, med mindre du kender de andre virkelig godt.

Ellers søger du oftest konsensus, så alle er glade. Det er ikke vigtigt for dig at gøre din mening gældende eller at få ret. Du evner både at være på og yde samt at slappe af og nyde. Du kan deltage i alle sammenhænge, hvor du ofte tager ansvar for, at alle er glade.

Du er dog sensitiv overfor stemninger. Du kan bedst lide at være venner med alle, og du er ofte meget vellidt. Du er meget hjælpsom og har et øje på hver finger for at være sikker på, alle har det godt, og har hvad de skal bruge. Der er derfor ikke meget tid og overskud til at sørge for, at du selv har det godt, og har hvad DU skal bruge.

Du svinger mellem at være i ro og urolig, at have overskud og at være i underskud af energi. Du undrer dig ind imellem over, at andre ikke tilbyder dig deres hjælp, ligesom du tilbyder dem din hjælp. I den forbindelse kan du føle dig udnyttet, for ofte får du ikke sagt, hvad DU har behov for, og det er ikke alle, der har den samme opmærksomhed på dine behov, som du har på deres.

Du elsker at være i naturen og at nusse rundt og gøre det pænt og hyggeligt omkring dig – både for din egen og andres skyld. Du trives i jobs, der matcher dine værdier, og hvor du ved noget om det hele, fremfor at være ekspert på ét enkelt område.

Når du er ramt af stress

Når du er ramt af stress, kan du sikkert genkende oplevelsen af, at dit stressforløb har været meget svingende.

Bedst som du tror, at du har sluppet stressen, kommer den snigende igen. For du gør, det du plejer, så snart du har det godt – og derfor får du det, du plejer.

Du kæmper derfor for at holde stressen fra døren til stor frustration for dig selv, fordi den bliver ved med at komme snigende tilbage, uanset hvor hårdt du kæmper.

Du har brug for ro til at lade dine batterier op igen. Du undgår derfor larm og mennesker, der taler meget. Du nyder alene-tid og stille samvær med andre – særligt i naturen, og bliver virkelig drænet af dårlig stemning, hastværk og opslidende relationer.

Stresslægens råd til dig, når du er ramt af stress

Som den mæglende personlighed du er, får du her mine råd til, hvordan du kan passe på dig selv og få det bedre – slippe stress og finde roen inden i dig, så du igen kan sove godt om natten, så du igen kan være nærværende sammen med din familie og dine venner, og så du igen kan leve det gode liv for dig.

Kvalitative pauser
Indfør pauser i løbet af din dag, hvor du trækker vejret dybt nogle gange og giver din hjerne et reelt hvil. Det er derfor ikke pauser, hvor du tjekker Facebook eller e-mail, da digitale medier overstimulerer vores hjerner, og når du er ramt af stress, er din hjerne i forvejen overstimuleret og har brug for så meget ro som overhovedet muligt for at komme sig.

Det behøver ikke være lange pauser, men det at hjernen får et hvil fra tanker og planlægning, vil gøre underværker for din trivsel. Når du holder pauser, er det derfor vigtigt, at du finder ro et sted uden udefrakommende støj eller ved at skabe dit eget stille rum ved at sætte rolig musik eller en guidet meditation i ørerne.

Mindfulness
Brug mindfulness til at komme fra dit hoved ned i kroppen. Herved vil du lære at være til stede i nuet ved hjælp af guidede kropsscanninger og meditationer. Mindfulness er videnskabeligt bevist at have god effekt på stress såvel forebyggende som helbredende. Derfor er mindfulness et virkelig effektivt værktøj for dig at indføre i din hverdag for at få det bedre nu og fremadrettet.

Naturen
Kom ud i naturen i dagslys, så du får D-vitamin fra solen, som er nødvendigt for dit fysiske og følelsesmæssige helbred. Samtidig stimulerer du dine sanser i naturen og kommer lettere fra hovedet ned i kroppen, når du bringer dine sanser i spil.

Digital detox
Skru ned for mængden af sanseindtryk fra digitale medier, da det dræner din hjerne, der i forvejen er overloadet. Hjernen bruger uforholdsmæssig meget energi på at sortere informationer og sanseindtryk fra digitale medier, og lige nu har din hjerne behov for hvile og restitution.

Stop med at servicere andre
 Du er den vigtigste i dit liv, og har derfor førsteprioritet. Du må først og fremmest selv have det godt for at kunne være noget for andre. Øv dig derfor i at sige ja til dig selv og nej til andre ved at tage udgangspunkt i, hvad du selv har brug for. Derudover vil det hjælpe dig at undgå drænende relationer og situationer.

Hvis du har lyst til at vide helt præcist, hvor du er i din stress og få flere forslag til, hvad lige præcis du kan gøre for at få et liv uden stress, er du velkommen til at tage testen her: Vær opmærksom på, at det at blive fri for stress ikke kan klares med et quickfix. Det er en proces, der for de fleste varer mange måneder – så du skal holde ved og holde ud for at opnå det ønskede resultat.

Brug for en afklarende samtale omkring din stress?Se mere her