Om Den stille

Ud fra din besvarelse af Stresslæges stress personligheds test er du overvejende den stille personlighed.

Når du ikke er ramt af stress

Når du er ramt af stress, kan du sikkert genkende oplevelsen af, at din stress stille og roligt har udviklet sig i den forkerte retning. Da du har svært ved at sætte dig selv først, er det svært for dig at passe på dig selv og ændre kursen, så dit stressniveau falder.

Du trækker dig yderligere fra andre, fordi det er svært for dig at passe på dig selv i samværet med andre, hvor du tilpasser dig og tilsidesætter dine egne behov.

Du har lyst til at gemme dig og kan rammes af depression eller angst.

Når du er ramt af stress

Når du er ramt af stress, kan du sikkert genkende oplevelsen af, at din stress stille ogroligt harudviklet sigi denforkerteretning. Da du har svært ved at sætte dig selv først, er det svært for dig at passe på dig selv og ændre kursen, så dit stressniveau falder.

Du trækker dig yderligere fra andre, fordi det er svært for dig at passe på dig selv i samværet med andre, hvor du tilpasser dig og tilsidesætter dine egne behov.

Du har lyst til at gemme dig og kan rammes af depression eller angst.

Stresslægens råd til dig, når du er ramt af stress

Som den usynlige personlighed du er, vil jeg give dig nogle råd til, hvordan du kan passe på dig selv og få det bedre – slippe stress og finde roen inden i dig, så du igen kan sove godt om natten, så du igen kan være nærværende sammen med din familie og dine venner, og så du igen kan leve det gode liv for dig.

Kvalitative pauser
Indfør pauser i løbet af din dag, hvor du trækker vejret dybt nogle gange og giver din hjerne et reelt hvil. Det er derfor ikke pauser, hvor du tjekker Facebook eller e-mail, da digitale medier overstimulerer vores hjerner, og når du er ramt af stress, er din hjerne i forvejen overstimuleret og har brug for så meget ro som overhovedet muligt for at komme sig.

Det behøver ikke være lange pauser, men det at hjernen får et hvil fra tanker og planlægning, vil gøre underværker for din trivsel. Når du holder pauser, er det derfor vigtigt, at du finder ro et sted uden udefrakommende støj eller ved at skabe dit eget stille rum ved at sætte rolig musik eller en guidet meditation i ørerne.

Mindfulness
Brug mindfulness til at komme fra dit hoved ned i kroppen. Herved vil du lære at være til stede i nuet ved hjælp af guidede kropsscanninger og meditationer. Mindfulness er videnskabeligt bevist at have god effekt på stress såvel forebyggende som helbredende. Derfor er mindfulness et virkelig effektivt værktøj for dig at indføre i din hverdag for at få det bedre nu og fremadrettet.

Naturen
Kom ud i naturen i dagslys, så du får D-vitamin fra solen, som er nødvendigt for dit fysiske og følelsesmæssige helbred. Samtidig stimulerer du dine sanser i naturen og kommer lettere fra hovedet ned i kroppen, når du bringer dine sanser i spil.

Digital detox
Skru ned for mængden af sanseindtryk fra digitale medier, da det dræner din hjerne, der i forvejen er overloadet. Hjernen bruger uforholdsmæssig meget energi på at sortere informationer og sanseindtryk fra digitale medier, og lige nu har din hjerne behov for hvile og restitution.

Hvis du har lyst til at vide helt præcist, hvor du er i din stress og få flere forslag til, hvad lige præcis du kan gøre for at få et liv uden stress, er du velkommen til at tage testen her:

Vær opmærksom på, at det at blive fri for stress ikke kan klares med et quickfix. Det er en proces, der for de fleste varer mange måneder – så du skal holde ved og holde ud for at opnå det ønskede resultat.

Brug for en afklarende samtale omkring din stress?Se mere her