Om Den servicemindede

Ud fra din besvarelse af Stresslæges stress personligheds test er du overvejende den servicemindede som personlighed.

Når du ikke er ramt af stress

Når du ikke er ramt af stress, kan du sikkert genkende dig selv som værende smilende og venlig. Du kan lide at være social og er god til at small-talke.

Du har tendens til selvhøjtidelighed, men indtager alligevel en rimelig neutral position i diskussioner og konflikter, da du ikke bryder dig om at gå forrest. Du er derfor god til at lytte til andres meninger og erfaringer.

Du er hjælpsom overfor familie og venner og siger sjældent nej, og du har derfor tendens til at overforbruge af din energi og glemme at passe på dig selv og lade dine batterier op ind imellem. Du servicerer alle de andre, men tager sjældent hensyn til, hvad DU har behov for.

Du foretrækker at arbejde i gruppe fremfor individuelt og trives ofte i jobs med service og kommunikation.

Når du er ramt af stress

Når du er ramt af stress, kan du sikkert genkende oplevelsen af, at dit stressniveau er svingende og derfor rammer dig i perioder, mens du i andre perioder har det meget godt. Dit overskud og dit humør er derfor meget skiftende.

Du har svært ved at mærke dig selv, og hvad du har brug for. Du har følelserne ovre i alle de andre og mærker til gengæld tydeligt, hvad de har brug for, så du kommer til at ”fixe” og komme med gode råd frem for at lytte og blive på din egen banehalvdel og passe på dig selv og din energi.

Du har svært ved at slippe dit sociale behov, og når du prøver at lade op med lidt alene-tid, drages du af sociale medier, hvor du får et ordentligt sanseboost. At forholde dig til sociale medier er dog en stor belastning for din hjerne, der i forvejen er overloadet, så du skaber endnu mere indre uro og dræner dig selv yderligere for energi.

Stresslægens råd til dig, når du er ramt af stress

Som den udrettende personlighed du er, får du her mine råd til, hvordan du kan passe på dig selv og få det bedre – slippe stress og finde roen inden i dig, så du igen kan sove godt om natten, så du igen kan være nærværende sammen med din familie og dine venner, og så du igen kan leve det gode liv for dig.

Kvalitative pauser

Indfør pauser i løbet af din dag, hvor du trækker vejret dybt nogle gange og giver din hjerne et reelt hvil. Det er derfor ikke pauser, hvor du tjekker Facebook eller e-mail, da digitale medier overstimulerer vores hjerner, og når du er ramt af stress, er din hjerne i forvejen overstimuleret og har brug for så meget ro som overhovedet muligt for at komme sig.

Det behøver ikke være lange pauser, men det at hjernen får et hvil fra tanker og planlægning, vil gøre underværker for din trivsel. Når du holder pauser, er det derfor vigtigt, at du finder ro et sted uden udefrakommende støj eller ved at skabe dit eget stille rum ved at sætte rolig musik eller en guidet meditation i ørerne.

Mindfulness

Brug mindfulness til at komme fra dit hoved ned i kroppen. Herved vil du lære at være til stede i nuet ved hjælp af guidede kropsscanninger og meditationer. Mindfulness er videnskabeligt bevist at have god effekt på stress såvel forebyggende som helbredende. Derfor er mindfulness et virkelig effektivt værktøj for dig at indføre i din hverdag for at få det bedre nu og fremadrettet.

Naturen

Kom ud i naturen i dagslys, så du får D-vitamin fra solen, som er nødvendigt for dit fysiske og følelsesmæssige helbred. Samtidig stimulerer du dine sanser i naturen og kommer lettere fra hovedet ned i kroppen, når du bringer dine sanser i spil.

Hvis du har lyst til at vide helt præcist, hvor du er i din stress og få flere forslag til, hvad lige præcis du kan gøre for at få et liv uden stress, er du velkommen til at tage testen her:

Vær opmærksom på, at det at blive fri for stress ikke kan klares med et quickfix. Det er en proces, der for de fleste varer mange måneder – så du skal holde ved og holde ud for at opnå det ønskede resultat.

Brug for en afklarende samtale omkring din stress?Se mere her