Om Den loyale

Ud fra din besvarelse af Stresslæges stress personligheds test er du overvejende den loyale som personlighed.

Når du ikke er ramt af stress

Når du ikke er ramt af stress, kan du sikkert genkende dig selv som værende eftertænksom og velovervejet i stort set alt, hvad du gør og siger. Du går til dit arbejde med din analytiske og logiske sans, hvorved du har øje for detaljerne i dit arbejde. Du stiller mange spørgsmål til dem, der er klogere på noget end dig selv, for du vil gerne sidde inde med den mest korrekte viden.

Derfor bliver du ofte utålmodig eller keder dig i selskabet eller samarbejdet med mennesker, der ikke besidder de samme eller større kompetencer og viden end dig selv. Du arbejder godt både individuelt og i grupper, hvor du deltager aktivt i saglige samt faglige diskussioner og ikke er bange for at udtrykke din mening. Du styrer oftest uden om sladder eller personlige intriger og dramaer, da du på baggrund af din logiske sans jo ved, at sagen kan ses fra flere sider og ikke involverer dig i noget, der ikke nødvendigvis er hold i.

Opstår der konflikter i din nærhed, er du tålmodig og indtager en mæglende funktion for at prøve at få tingene til at fungere. Derimod deler du gerne ud af din viden og dine erfaringer, når du oplever, at det giver mening, men siger ikke noget bare for at få opmærksomhed eller underholde.

Du lader op i dit eget selskab, i naturen og ved at fordybe dig i opgaver eller aktiviteter. Du foretrækker derfor mindre selskaber fremfor store sociale sammenhænge, da du drænes for energi ved for meget small-talk. Du trives ofte i jobs, hvor du trækker i trådene og laver det grundlæggende arbejde, som andre frontfigurer præsenterer. Du har ikke brug for selv at være i fokus.

Når du er ramt af stress

Når du er ramt af stress, kan du sikkert genkende oplevelsen af, at det er kommet langsomt snigende, og nu er du ramt af følelser som tomhed eller angst. Du er rigtig meget oppe i dit hoved, og derfor glemmer du at mærke efter, hvad din krop har brug for.

Du har gang i mange aktiviteter og opgaver og glemmer at give dig selv de nødvendige pauser til hvile, spise når du er sulten – du glemmer endda at gå på toilettet. Du bliver usikker og i tvivl, hvor du tidligere har haft styr på det både på arbejdet og derhjemme, men formår dog at bevare roen. Derudover har du sikkert allerede bemærket, at du har brug for at trække dig mere socialt, end du plejer. Måske er du endda begyndt at isolere dig, fordi du har brug for al den alene-tid du kan få til at lade batterierne op.

Stresslægens råd til dig, når du er ramt af stress

Som den udrettende personlighed du er, får du her mine råd til, hvordan du kan passe på dig selv og få det bedre – slippe stress og finde roen inden i dig, så du igen kan sove godt om natten, så du igen kan være nærværende sammen med din familie og dine venner, og så du igen kan leve det gode liv for dig.

Kvalitative pauser

Indfør pauser i løbet af din dag, hvor du trækker vejret dybt nogle gange og giver din hjerne et reelt hvil. Det er derfor ikke pauser, hvor du tjekker Facebook eller e-mail, da digitale medier overstimulerer vores hjerner, og når du er ramt af stress, er din hjerne i forvejen overstimuleret og har brug for så meget ro som overhovedet muligt for at komme sig.

Det behøver ikke være lange pauser, men det at hjernen får et hvil fra tanker og planlægning, vil gøre underværker for din trivsel. Når du holder pauser, er det derfor vigtigt, at du finder ro et sted uden udefrakommende støj eller ved at skabe dit eget stille rum ved at sætte rolig musik eller en guidet meditation i ørerne.

Etablering af nyt mindset

Dit mindset har brug for et ”reset”, når du er ramt af stress, så du får styr på dine tanker og ro i hovedet ved at komme fra dit hoved ned i kroppen. Til dette er mindfulness særligt effektivt, da du ved hjælp af guidede kropsscanninger, meditationer og sanseøvelser lærer at give slip på tankerne og at være til stede i nuet.

Mindfulness er videnskabeligt bevist at have god effekt på stress såvel forebyggende som helbredende. Derfor er mindfulness et virkelig effektivt værktøj for dig at indføre i din hverdag for at få det bedre nu og fremadrettet.

Naturen

Kom ud i naturen i dagslys, så du får D-vitamin fra solen, som er nødvendigt for dit fysiske og følelsesmæssige helbred. Samtidig stimulerer du dine sanser i naturen og kommer lettere fra hovedet ned i kroppen, når du bringer dine sanser i spil.

Digital detox

Skru ned for mængden af sanseindtryk fra digitale medier, da det dræner din hjerne, der i forvejen er overloadet. Hjernen bruger uforholdsmæssig meget energi på at sortere informationer og sanseindtryk fra digitale medier, og lige nu har din hjerne behov for hvile og restitution.

Stop med at servicere andre

Du er den vigtigste i dit liv, og har derfor førsteprioritet. Du må først og fremmest selv have det godt for at kunne være noget for andre. Øv dig derfor i at sige ja til dig selv og nej til andre ved at tage udgangspunkt i, hvad du selv har brug for. Derudover vil det hjælpe dig at undgå drænende relationer og situationer.

Hvis du har lyst til at vide helt præcist, hvor du er i din stress og få flere forslag til, hvad lige præcis du kan gøre for at få et liv uden stress, er du velkommen til at tage testen her:
Vær opmærksom på, at det at blive fri for stress ikke kan klares med et quickfix. Det er en proces, der for de fleste varer mange måneder – så du skal holde ved og holde ud for at opnå det ønskede resultat.

Brug for en afklarende samtale omkring din stress?Se mere her