Forebyg stress

Stress rammer mange! Rigtig mange endda, så det helt store spørgsmål er:
Hvordan forebygger man stress og styrer uden om?

Forebyg stress – Forstå mekanismen

Stress er en naturlig kropslig reaktion, der udløses af en biologisk mekanisme, der er styret af stresshormoner og det autonome nervesystem. Når vi opfatter noget som faretruende, bliver der sendt besked til den del af hjernen, der kaldes ’reptilhjernen’. Her sættes en fysiologisk kædereaktion i gang. Vores sympatiske nervesystem bliver aktiveret og stresshormoner (adrenalin, norepinefrin og kortisol) bliver sendt ud til samtlige celler i vores krop.

Uden den mekanisme var vi som mennesker ikke til.
Vi havde ganske enkelt ikke overlevet, dengang vi som hulemænd stod overfor sabeltigere, hvis vi ikke havde haft vores kamp/flugtrespons, vores overlevelsesmekanisme til at opfange og klare faretruende situationer, der kræver kamp for livet.

I dag er det (heldigvis) sjældent at vi står overfor livstruende situationer. Og vores stressresponssystem er stadig nyttig i visse situationer, hvor vi skal præstere. For eksempel når vi skal holde foredrag, til eksamen, når vi skal reagere hurtigt på motorvejen etc. Systemet hjælper os i pressede situation, da kroppen bl.a. producerer ekstra adrenalin, der øger vores evne til at performe.

Det handler dog ikke længere om liv og død. Derfor har vi heller ikke i samme grad, brug for dette alarmberedskab. Men vores reptilhjerne har imidlertid ikke udviklet sig med tiden. Den har ikke lært at skelne mellem reelle livstruende situationer og ikke-livstruende. Dvs. at uanset om du står overfor en bengalsk tiger, din inbox med over 500 ulæste mails, en børnefødselsdag i højeste gear eller opvasken fra sidste de tre uger, så kender reptilhjernen kun én reaktion: Kæmp, flygt eller spil død, med en kaskade af stresshormoner til følge.

Forebyg stress – Find balancen

Overbelastningsstress handler om en ubalance – en tilstand, hvor kamp/flugt systemet kører på højtryk og hvor kroppen er i konstant alarmberedskab.

Man kan godt leve med ubalancen i en periode, men fortsætte man i tilstanden over længere tid bliver det til overbelastningsstress.

Forebyggelse af stress handler derfor om balance. Om at evne, at balancere mellem det, som tager ens energi og det som giver én energi. Og her er vi alle forskellige! Nogle får energi af deres arbejde, andre bliver drænet af det. Nogle får energi af at være sociale og for andre gælder det modsatte.
Det er derfor afgørende, i første omgang at blive bevidst om, hvad der fylder på vægtskålene for at skabe balance.

Forebyg stress – Vær bevidst

Det er desværre stadig de færreste, der er bevidste om at aktiviteter, ikke er det eneste, der fylder på vægtskålene. At stress ikke kun handler om at have travlt.

Stress handler i høj grad om vores måde at gå til verden på, og hvordan vi tolker vores virkelighed. Stress udløses i høj grad af vores egne tanker, vaner og adfærd.

Følelser udløser også alarmberedskabet. Ensomhed, sorg, skilsmisser, problematiske relationer og bekymringer kan også udløse stress.

Det samme kan fiktion. Tænk bare på, hvordan frygten kan sætte ind i én, når man ser en uhyggelig film, læser en uhyggelig bog, eller bare ser nyheder om krig, hungersnød og ødelæggelse.

Det samme kan din egen livlige fantasi – ’hvad nu hvis’ tanker, hvor ens børn både er blevet kidnappet, kørt over og blevet bortført inden de overhovedet har fået fri fra skole.

Vores hjernen kan ikke skelne mellem virkelig og fantasi – alt bliver opfattet som vores virkelighed uanset om det er det eller ej, og dermed som potentiel trussel mod ens overlevelse…!

Og hjernen er hele tiden på arbejde. Den registrer alt omkring os, lyde, synsindtryk, lugte etc.– langt mere end vi selv når at opfange. Alt, hvad der bliver registreret bliver efterfølgende fortolket på baggrund af den viden og den erfaring vi har med os fra vores liv.

Der er derfor næsten ingen grænser for hvad, der kan sætte vores stressrespons i gang.  Det kræver blot én tanke eller en følelse som sindet opfatter som faretruende.

For at forebygge stress, skal man derfor også være bevidst om sine tankemønstrer og vaner. Har man tendens til bekymringer, til at tage sorger på forskud, til at være ’sortseer’, til utilstrækkelighed m.m. skal man være bevidst om, hvordan det påvirker ens stressrespons og om det kunne være hensigtsmæssigt med justeringer.

Forebyg stress – Tag ansvar

Når alt kommer til alt er den bedste forebyggelse mod stress, at tage ansvar. At tage ansvar for ens egentilstand, ens liv og trivsel.

Kun du selv og du alene ved, hvordan det inderst inden står til. Hvad du har brug for, hvad der giver dig energi og hvad der dræner. Ingen andre kender dig, som du gør.

Derfor være bevidst og pas på dig selv. Sig til, sig fra, bed om hjælp. Tag styring og ansvar for dig selv. Ingen andre kan gøre det for dig…

Ingen fortjener at leve med stress!

Brug for en afklarende samtale omkring din stress?Se mere her