Mindfulness

Mindfulness

Ro, balance og overskud

Hvad er mindfulness?

Mindfulness er oprindelig en Buddhistisk meditationsform, som de seneste årtier har vundet stadig større udbredelse i vesten i ikke-religiøse sammenhænge.

Mindfulness handler om at være bevidst opmærksomt tilstede i nuet, på en udømmende måde.

Mindfulness-træning kan forebygge stress, angst og depression.
Den kan mindske smerter og træthed, give dig en bedre nattesøvn og i det hele taget forbedre dit mentale helbred.
Du bliver i stand til at styre dit sind, så det ikke styrer dig.

Du vil gennem mindfulness træningen opleve en større indre stabilitet, mental frihed og glæde, således at du selv kan vælge, hvordan du reagerer i de situationer livet byder dig, store som små, privat som professionelt.

De syv grundprincipper indenfor mindfulness

• Ikke dømme eller vurdere
• Være tålmodig
• Have et åbent sind
• Være tillidsfuld
• Ikke stræbe efter noget
• Være accepterende
• Give slip

Mindfulness er et fantastisk redskab til at få ro i hoved og i krop.

Mindfulness ikke dog kan stå alene i et seriøst stressbehandlingstilbud, hvorfor vi ikke udbyder deciderede Mindfulness kurser. Vi har i stedet valgt at lade Mindfulness være en del af vores samlede stressbehandlingsforløb:

 

Aldrig mere stress igen (AMSI)

Stresslægens Kurophold

Mindfulness forandrer hjernen
– og forebygger stress og depression

Travlhed i hverdagen er en af de faktorer, der øger risikoen for psykisk ubalance. Forskning viser, at mindfulness kan ændre den måde, vores hjerner fungerer på, så vi bliver mere modstandsdygtige over for mentale forstyrrelser. Forstyrrelser, som kan udvikle sig til stress og depression. Langvarig stress nedsætter hjernens medfødte evne til at holde sig sund og rask og øger risikoen for depression. Konsekvensen er, at vitale områder i hjernen skrumper ind, hvilket har konsekvenser for vores korttidshukommelse og indlæringsevne.

 

Undersøgelser viser, at folk, der har fulgt MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy) programmer primært lærer at slappe af og blive bedre til at håndtere stress. Men de lærer meget mere end det:
Færre og mindre alvorlige fysiske symptomer. Større selvtillid, mere optimisme og bedre evne til at sætte deres egen vilje igennem. De er mere tålmodige, kan bedre acceptere sig selv og deres begrænsninger og lidelser. De har en langt større tillid til deres evne til at håndtere fysisk og følelsesmæssig smerte såvel som de andre kræfter, der påvirker deres liv. De er ikke længere så angste, deprimerede eller vrede.  De føler, at de har mere kontrol over deres liv, selv i meget stressede situationer, der tidligere ville have fået dem til at miste kontrollen fuldkommen.

Det handler ikke om at gå rundt og være glad og positiv hele tiden. Det handler om at møde livet, som det er. At skabe fuld opmærksomhed og nærvær i øjeblikket. Livet er både de sorte og de hvide tangenter. Det kræver træning at blive mindful. Det kommer ikke af sig selv. Det er heller ikke nok at læse om det – det skal trænes og opleves.

Mindfulness er en måde at være i livet på. En robusthedstræning, du træner ved bl.a. at meditere og lave blide yogaøvelser, samt blive bevidst om at være tilstede i nuet, så dit sind og dine tanker er der, hvor dine fødder er.